Články o sběratelských modelech obrázky

Srovnání – obojživelné jeepy od Forces of Valor

Tak se nám dostali do prodeje dva obojživelné jeepy od Forcesu. Nejsou to úplně známá vozidla, tak si o nich pojďme nejdříve něco říct.
Řeč bude o německém Schwimmwagenu Type 166 a americkém jeepu Amphibian.

Schwimmwagen Type 166:

Schwimmwagen

Schwimmwagen

Toto vozidlo bylo dalším výtvorem Ferdinanda Porsche. Konstrukčně vycházelo ze známého Kubelwagenu Kdf 82 ze kterého převzalo spoustu prvků. Oproti Kdf 82 měl „vodník“ náhon předních kol pro snadnější vyjíždění z voschwimmwagendy a na zádi sklopný lodní šroub. Spolu s karoserií s výrazným „člunovým“ tvarem mu umožnil ve vodě dosáhnout rychlosti až 10 km/h. Zatáčení se ve vodě provádělo předními koly a poloměr otáčení byl asi 15 metrů.
Sériová výroba byla zahájena v roce 1942 a do jejího ukončení v roce 1944 bylo vyrobeno 14 276 ks vozidel.

Technická specifikace:

Motor: benzínový vzduchem chlazený čtyřválec 1131 cm³, 25 koní, převodovka měla zvláštní převod pro bezpečné vyjíždění na břeh.
Rozměry
: karoserie 3825×1480×1615 mm, rozvor 2000 mm, rozchod 1220/1230 mm, pohotovostní hmotnost 910 kg, celková max. hmotnost 1345 kg.
Výkony
: rychlost 80 km/h na silnici, 10 km/h na vodě, spotřeba 9–10 litrů na 100 km na silnici, 10 litrů na hodinu plavby, objem dvou nádrží v přídi 50 litrů

Jeep GPA Amphibian:
A jdeme na americký protějšek :-)

Jeep GPA Amphibian

Jeep GPA Amphibian

Podobně jako Schwimmwagen i on konstrukčně vycházel z klasického jeepu. Výrobou byl pověřen Ford a během let 1942 a 1943 postavil cca 12780 vozidel.Ve skutečnosti se ovšem nejednalo o příliš úspěšný projekt – nový jeep byl velmi pomalý, velký a neobratný. Neměl moc dobré vlastnosti jako vozidlo – do auta se vešli pouze dva lidé a malé množství nákladu a už vůbec ne jako plavidlo, jelikož vzhledem k nízké čáře ponoru velmi často docházelo k utopení vozidla. Rovněž se velmi často stávalo, že při vyjíždění z vody na pláž se vozidlo navzdory pohonu 4×4 nedokázalo vyškrabat na pevnou zem.
Velká část těchto vozů nakonec skončila v sovětském svazu jako americká pomoc. Zde naopak tato konstrukce slavila úspěch a rusové sami pokračovali ve vývoji.

Dovolím si sem vložit ještě video, kde jsou předvedeny jízdní vlastnosti obou jeepů – takový srovnávací test :-)


A teď něco o samotných modelech:

Oba modely jsou dodány v tradiční krabičce, přičemž ta na Amphibian je trochu menší, než je u modelů Forces of Valor zvykem. Obě vozidla jsou celokovová s plastovými doplňky jako jsou malé dílky – sedadla, volant apod.. Rovněž v krabičce dostanete i různé krajinné prvky a další příslušenství – úplně to láká k zakomponování do nějakého dioarama.
Vyzdvihl bych zde kamulfáž vozidel. Jak v případě schwimmwagenu i amphibianu mají bezvadnou „zašlou“ kamufláž, takže jsou perfektně nastříkány bahnem a různou špínou. Něco takového se dá při operačním nasazením předpokládat a výsledek se opravdu povedl.

Pokud máte již po krk willysek a kubelwagenů oba stroje jsou zajímavá volba.

Žádné komentáře na “Srovnání – obojživelné jeepy od Forces of Valor”

Napsat komentář